Monday 29 July 2013

Kaum KadazanDusun



Kadazandusun merupakan sebuah etnik pribumi yang menetap di Pantai Barat Sabah dan kawasan pendalaman sekitarnya.Kaum Kadazandusun sebenarnya dibentuk oleh dua kaum utama Sabah iaitu 'Kadazan' dan 'Dusun'.Namun disebabkan persamaan bahasa, budaya dan situasi politik kaum Kadazan dengan kaum dusun, satu istilah baru telah terbentuk untuk menyatukan kedua dua kaum ini iaitu Kadazan Dusun.Kaum Kadazandusun membentuk etnik terbesar di Sabah.




Terdapat pelbagai kaum di dalam kaum Kadazandusun. Kaum Kadazandusun merupakan kaum bumiputra asli yang terbesar di Sabah. Menurut Persatuan Kebudayaan Kadazandusun Sabah (KDCA), Kadazandusun merujuk kepada 41 etnik seperti Bisaya, Kuijau, Murut, Sungai, Bonggi, Lingkabau, Nabai, Tatana, Bundu, Liwan, Paitan, Tangar, Dumpas, Lobu, Pingas, Tidong, Gana, Lotud, Rumanau, Tindal, Garo, Lundayo, Rungus, Tubilung, Idaan, Makiang, Sinobu, Tolinting, Kadayan, Malapi, Sinorupu, Tombonuo, Kimaragang, Mangkaak, Sonsogon, Tuhawon, Kolubuan, Minokok, Sukang dan Tutung.






Kaum Kadazandusun merupakan kaum yang kaya dengan pelbagai budaya dan adat istiadat yang merupakan warisan secara turun temurun oleh nenek moyang mereka dan melambangkan keindahan adat dan budaya mereka sebagai kaum terbesar di Sabah. Kebanyakan amalan tersebut mengandungi unsur unsur ritual dan animisme. Ia jelas terlihat melalui adat resam dan kepercayaan yang diamalkan dalam aspek kelahiran perkahwinan dan kematian. Kaum Kadazandusun memiliki banyak budaya yang boleh diwarisi contohnya dari segi asal usul, lagenda dan perkembangan suku kaum Kadazandusun, bahasa, pakaian tradisional, muzik berunsurkan tradisional, corak kehidupan masyarakatnya, tarian tradisional dan kemuncak bagi pemartabatan warisan budaya Kadazandusun ialah perayaan Pesta Kaamatan yang diadakan setiap tahun.

bukuskrapbudaya.blogspot.com/.../kebudayaan-kaum...


No comments:

Post a Comment