Monday 29 July 2013

Pesta Kalimaran



Pesta Kalimaran adalah perayaan bagi suku kaum Murut di Sabah. Perayaan yang kaya dengan kebudayaan Murut dan mewakili semua aspek kebudayaan Murut turut diadakan. Untuk mengenali lebih dalam mengenai kebudayaan Murut, maka Pesta Kalimaran adalah tempatnya. Perkataan Kalimaran adalah merujuk dengan aktiviti pembuatan kraftangan Murut. Ianya merujuk dengan kata murut 'ralaa' dan 'alimar'. 'Ralaa' bermaksud wanita muda dan 'alimar' bererti gigih bekerja, minda yang kuat, ketekunan dan boleh dipercayai. 


 Menurut cerita, ada seorang wanita Murut Ralaa. Dia seorang yang rajin bekerja. Tetapi abangnya yang bernama Yolomar hendak mengorbankan Ralaa untuk kebaikan masyarakat mereka. Sebelum dia dikorbankan, dia telah mengeluarkan banyak hasil kraftangan seperti tikar, silaung, tikalis, buyung, lintoyog dan onot dengan menggunakan bahan asas buluh, rotan dan bamban. Ralaa mengakhiri kalimarannya dengan menenun kain Sampoi dengan menggunakan benang yang dihasilkan dari akar pokok Timahan. Akhirnya, Ralaa telah dikorbankan oleh Yolomor untuk mendapatkan benih ladang pertaniannya.






Kerajaan negeri Sabah telah mengangkat Pesta Kalimaran sebagai perayaan peringkat negeri pada tahun 2003. Bermula dari situ perayaan ini disambut pada bulan April setiap tahun di Pusat Kebudayaan Murut. Perayaan ini dianjurkan oleh kerajaan negeri Sabah melalui Lembaga Kebudayaan Sabah dan Persatuan Murut Sabah dengan kerjasama Pejabat Daerah Tenom.


ms.wikipedia.org/wiki/Pesta_Kalimaran

No comments:

Post a Comment